مزایای پوشش های بیمه بدنه در آشفته بازار قیمت خودرو

بیمه بدنه، بیمه اختیاری خودرو است به همین دلیل شاید خیلی از افراد با آن آشنا نباشند یا اصلاً خرید آن را منطقی ندانند. برای خرید هر رشته بیمه‌ای لازم است بیمه‌گزار قبل از خرید همه جوانب را بررسی کند و بداند در ازای حق بیمه‌ای که می‌پردازد چه پوشش‌هایی دریافت می‌کند. بیمه بدنه، بیمه مربوط به خودرو است و آن‌چه بیش از همه خرید آن را منطقی می‌کند قیمت خودرو است به ویژه این که در سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت انواع خودرو بوده‌ایم طوری که افراد برای خرید یک خودرو معمولی هزینه قابل توجهی باید پرداخت کنند. پوشش های بیمه بدنه خسارت‌های خودروی شما را در مقابل خطرات مختلفی از جمله تصادف، سرقت و… جبران می‌کند.

پوشش های بیمه بدنه چه کاربردی دارد؟

پوشش‌های بیمه بدنه چه کاربردی دارد؟

خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند تنها خرید بیمه شخص ثالث برای خودرو کافی است اما در حقیقت این طور نیست و این موضوعی است که ندانستن آن می‌تواند برای رانندگان گران تمام شود. بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی و جانی اشخاص ثالث و خسارت‌های جانی راننده مقصر استفاده می‌شود. در واقع درصورتی‌که به ‌وسیله نقلیه راننده مقصر خسارتی وارد شود بیمه شخص ثالث هیچ تعهدی در قبال جبران آن ندارد. حال سوال این است که تکلیف خسارت‌های مالی خودرو راننده مقصر چه می‌شود؟ در چنین شرایطی لزوم خریداری پوشش های بیمه بدنه خودرو برای جبران خسارات مالی  مطرح می‌شود.

 بیمه بدنه، بیمه اختیاری خودرو است که خسارت‌های مالی آن را جبران می‌کند.

پوشش های بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است؟

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است؟

اشتباه نکنید بیمه بدنه فقط برای جبران خسارت‌های واردشده به بدنه خودرو نیست در واقع دامنه پوشش های بیمه بدنه گسترده بوده و شما حتی می‌توانید برای جبران خسارات ناشی از سرقت کلی خودرو از شرکت بیمه غرامت دریافت کنید. پوشش های بیمه بدنه به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی. پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خسارات ناشی از خطرات زیر را جبران می‌کند:

سرقت کلی خودرو

برخورد خودرو به یک جسم

واژگونی و سقوط خودرو

آتش‌سوزی،آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی اصلی همراه آن

پوشش‌های فرعی بیمه بدنه، یک تیر و چند نشان

پوشش های بیمه بدنه تنها به موارد گفته شده محدود نمی‌شود بلکه افراد می‌توانند برای خطرات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. برای این کار کافی است پوشش‌های اضافی بیمه بدنه را خریداری کنند  این پوشش‌ها با پرداخت اندکی حق بیمه اضافی قابل دریافت است. خسارت‌هایی که با خرید پوشش‌های فرعی اتومبیل جبران می‌شود شامل موارد زیر است:

سرقت جزئی اتومبیل: منظور از سرقت جزئی، سرقت لوازم و قطعات یدکی خودرو است.

شکسته شدن شیشه: بیمه‌گزاران می‌توانند شکسته شدن شیشه اتومبیل را در اثر عواملی مانند سرد و گرم شدن هوا تحت پوشش بیمه قرار دهند.

در پوشش شکسته شدن شیشه، شیشه باید به تنهایی و بدون برخورد جسم خارجی شکسته شود.

خسارات ناشی از بلایای طبیعی: جالب است بدانید خسارت‌هایی که در اثر سیل و زلزله به خودرو وارد می‌شود نیز با این پوشش قابل بیمه شدن است.

پوشش ترانزیت: رانندگانی که قصد دارند به همراه اتومبیل‌شان از کشور خارج شوند می‌توانند پوشش ترانزیت را برای خودروی خود تهیه کنند و از این طریق در خارج از کشور هم تحت پوشش بیمه بدنه قرار بگیرند.

خسارت ناشی از پاشیده شدن رنگ و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو: با دریافت این پوشش در صورتی که به علت ریختن مواد شیمیایی روی بدنه اتومبیل، رنگ بدنه خودرو آسیب ببیند خسارت آن جبران می‌شود.

زیان ناشی از کاهش ارزش خودرو: با خرید این پوشش اگر در اثر وقوع حوادث تحت پوشش بیمه، قیمت خودرو افت پیدا کند، شرکت بیمه نه تنها خسارت ناشی از آن خطر را جبران می‌کند بلکه خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را نیز پوشش می‌دهد.

پوشش هزینه رفت و آمد: در صورتی که خودرو در اثر خطرات تحت پوشش بیمه بدنه به نحوی آسیب ببیند که بیمه‌گذار امکان استفاده از خودروی خود را نداشته باشد، با خرید پوشش هزینه رفت وآمد می‌تواند بخشی از این هزینه را از شرکت بیمه دریافت کند.

پوشش هزینه مربوط به توقف خودرو: این پوشش بیمه بدنه برای زمانی کاربرد دارد که  به دلیل وقوع هر یک از خطرات بیمه بدنه، خودرو متوقف شود شرکت بیمه هزینه خسارت ناشی از توقف آن را می‌پردازد.

پوشش های بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی‌شود؟

بیمه بدنه چه خساراتی را جبران نمی‌کند؟ پاسخ به این سوال به قدری مهم است که می‌تواند جلوی ضرر و زیان به بیمه‌گزار را بگیرد. موارد خارج از تعهد بیمه بدنه شامل موارد زیر است:

  • خسارت‌هایی که در اثر جنگ، شورش و حمله به خودرو ایجاد می‌شوند و زیان‌های ناشی از انفجار هسته‌ای، خارج از پوشش های بیمه بدنه هستند.
  • خسارت‌هایی که به صورت عمدی توسط راننده یا بیمه‌گزار به خودرو وارد می‌شود.
 بیمه‌گزار نمی‌تواند برای دریافت خساراتی که از عمد ایجاد شده، مطالبه‌ای داشته باشد.
  • اگر خسارت توسط راننده‌ای به وجود آید که از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده کرده است.
  • اگر خسارت توسط راننده‌ای به وجود آید که فاقد گواهینامه رانندگی است.
  • اگر خسارت به خودرو به علت بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر ایجاد شود.
  • زیان‌های مالی که به دلیل حمل بیش از حد به خودرو وارد می‌شود.
  • خسارت‌هایی که در حین فرار مالک خودرو از پلیس برای اتومبیل پیش می‌آید جزء پوشش‌های بیمه بدنه نیست.

مبنای پرداخت خسارات در تصادفات رانندگی

مبنای پرداخت خسارات در تصادفات رانندگی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای بیمه بدنه در تصادفات رانندگی است. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم در خصوص پوشش برخورد خودرو به یک جسم، صحبت کنیم. در اثر برخورد خودرو به یک خودرو دیگر که منجر به ایجاد تصادفات رانندگی شود و یا در اثر اصابت خودرو به یک جسم ثابت که باعث واژگونی و سقوط خودرو می‌شود می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد. حال برای استفاده از بیمه در تصادفات رانندگی، با توجه به مقصر بودن یا نبودن راننده دو حالت پیش می‌آید:

راننده بیمه‌گزار مقصر است: در این حالت تنها به شرط داشتن بیمه بدنه، خسارت‌های مالی خودرو  راننده مقصر جبران می‌شود.

 تنها به شرط داشتن بیمه بدنه، خسارت‌های مالی خودرو راننده مقصر جبران می‌شود.

راننده بیمه‌گزار مقصر نیست: در این حالت خسارت‌های مالی خودروی شخص آسیب دیده با بیمه شخص ثالث راننده مقصر جبران می‌شود.  اما داشتن بیمه بدنه در سوانحی که بیمه‌گزار مقصر نیست هم می‌تواند به کمک وی آید برای این که این موضوع را بیشتر درک کنید حالتی را تصور کنید که پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر کمتر از خسارت‌های وارد شده به خودروی راننده زیان دیده باشد در این حالت راننده خودروی آسیب دیده می‌تواند برای جبران مازاد خسارات از بیمه بدنه خود استفاده کند سپس شرکت بیمه این مبلغ مازاد را به‌ صورت قسطی از راننده مقصر دریافت می‌کند. در مواردی که راننده خودروی آسیب دیده بیمه بدنه نداشته باشد راننده مقصر حادثه و راننده وسیله نقلیه آسیب دیده باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

پسندیدن :
2 0
بازدید:
373
برچسب های مقاله:
دسته بندی مقاله ها:
بیمه بدنه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *